23. oktober 2024

Møde i Syddansk Musikpædagogisk Forum på SDMK Odense.

Deltagere: Anders Senderovitz, Jette Jokumsen, Bente Gliese, Jens Bloch, Annemette Juul Pedersen, Christina Holm Dahl, Jesper Dyhre Nielsen (referent)
Afbud: Morten Andersen, Birgitte Momme, Nicolas Kock, Rasmus Grams-Nielsen,

Procedure for afholdelse af valg af lærerrepræsentanter til Syddansk Musikpædagogisk Forum

  • Rekrutteringsvideo er afspillet rundt på rådsmøder og sendes igen med opfordring til at stille op til valg
  • Alle forummets fire kulturskolerepræsentanter er på valg i denne omgang
  • Herefter udskiftes to medlemmer hvert andet år, så der foregår en rullende udskiftning
  • Ansøgere opfordres til at skrive fire linjer om sig selv som en slags valgslogan
  • Vi er et musikpædagogisk forum, men der er fokus på, at videndelingsdagens er for kulturskolerne
  • Ved udskiftning er det væsentligt, at alle medlemmer har mulighed for at følge arbejdet med videndelingsdagen til dørs
  • Kan fremtidige valg afholdes i forbindelse med selve videndelingsdagen?
  • Deadline for opstilling: 20/11
  • Valghandlingen afholdes som online afstemning med deadline 20/12, hvorefter resultatet offentliggøres

Fastsættelse af dato for Videndelingsdag januar 2026

  • Hvornår: tirsdag d 6. Jan kl 9-16
  • Hvor: Comwell Kolding

Drøftelse af hovedtema for Videndelingdag januar 2026

Følgende forslag til temaer blev drøftet:

  • Arbejdsforhold i skolesamarbejder og -projekter: arbejdsvilkår og -miljø
    • Perspektiver, muligheder og udfordringer
    • Der kan være lokale forhold, der er knyttet til de enkelte skoler. Vil vi tabe en stor gruppe på gulvet?
  • Glæden og begejstringen ved det, vi laver
    • De gode eksempler på projekter og indsatser
  • Tværfaglighed på tværs af kunstarterne i kulturskolerne
  • Mentalitetsskreddet ifht. de nuværende generationer, forældreopbakning og involvering. Hvordan kan vi som institutioner arbejde med det?
    • Turen fra tilmelding til opgivelse er meget kort. Det er lettere at give op i dag.
    • Har vi musik- og kulturskolen, som vi kender, om 10 år? Næppe, men det havde vi heller ikke kunnet sige for 10 år tilbage.
    • Det er en udfordring at levere (den efterhånden brede vifte af) kerneydelser
    • Vi kan meget af det, samfundet efterspørger ift. fordybelse osv.
    • Det kan vise sig svært at finde/skabe en succesfuld model, som kan genbruges i hele landet
    • Der er store perspektiver i forandringerne, men vi skal have os selv med!
    • Meget er blevet mere differentieret og bygget op om fællesskab og projekter (OBS! projekter skal ikke spænde ben for kontinuiteten)
    • Hvad gør de andre aktører, som har succes? She Can Play, Strøm på børn etc.
    • Vi skal mødes om glæde, fællesskab og rummelighed – men med udgangspunkt i kvalitet og høj faglighed
    • Hvordan kan det vi brænder for, slå rod i børnene? Vi skal ikke glemme den instrumentale flamme og at mestre et instrument – i samarbejde med de andre institutioner
    • Nogle kan gøre hvad som helst spændende, hvis de selv brænder for det. Ægthed og autencitet!
    • Instrumentalnørderne fra en ældre generation er lige så vigtige som de visionære, omstillingsparate yngre
    • Forældresamarbejdet (og forældreopdragelse) er essentielt
      • Eksempler på forældrehold, som lærer at spille guitar sideløbende med eleverne – eller før
      • Lan Yu Sørensen behandler emnet i bogen ”De uskrevne regler i muysikverdenen
    • Vi skal finde elevernes motivation – ikke vores motivation
    • Kan man leve af at spille violin? Kan man leve uden?

Drøftelse: Hvordan kan musik- & kulturskolerne mere aktivt inddrages i SDMK studerendes pædagogiske studier – herunder praktikforløb

Drøftelserne afstedkom bl.a. følgende udsagn og opmærksomhedspunkter:

  • Fra musikskolernes perspektiv ser man meget gerne egentlig praktik med vejleder/sparringspartner fra musikskolen – ikke blot observationspraktik
  • Optimalt set bør praktik være en måneds forløb frem for enkeltstående begivenheder – af hensyn til både læring, kontinuitet og for ikke at forstyrre eleverne. Og Relationer bygges over tid
  • Praktikkerne bør planlægges og udvikles i fællesskab mellem musikskole og konservatoriet
  • Praktikken kan hjælpe med at forberede til hele arbejdsvirkeligheden, som kan overraske mange nyuddannede kandidater. Der er ofte ikke sammenhæng mellem forventninger og virkelighed på musikskolerne. Både ift. folkeskole, instrumental- og sammenspilspædagogik
  • Det er ikke første gang forummet har haft samtalen, og det er et pågående arbejde fra SDMK’s side
    • Konservatoriets traditionelle årshjul og struktur har været en udfordring – bl.a. i forhold til at skabe længere ugers hul i undervisningen
    • Foruden det strukturelle, er det økonomiske aspekt ligeledes en udfordring
    • Mange studerende og mange studieordninger gør individuel koordinering af enkelte praktikforløb yderst kompleks
  • Husk praktikbank-ideen over praktikanthjælpere, der melder sig på banen.
    • En praktikbank vil kunne kvalificere musikskolernes repræsentanter/feedbackpartnere
    • Musikskolerne vil gerne prioritere tid, ressourcer, økonomi og sparring
    • SDMK’s kvalitetssikringssystemet bliver nødt til at blive koblet på
  • Lad os finde den størst mulige fællesnævner og få noget til at lykkes, vi alle synes, kunne være interessant og relevant
  • Der skal skabes tættere sammenhæng mellem praktikere i musikskolen og de studerende
  • Studerende skal sendes ud i de gode samarbejder, men opleve rigtige mennesker og situationer
  • Kaninforløb er ikke garanti for ”autentiske” undervisningsforløb med “rigtige” børn
  • Traditionen med at konservatoriestuderende underviser sine medstuderende er ved at blev afskaffet
  • Husk også de lavpraktiske ting ift. logistik og selvstændighed
  • Hvad med de ikke-dansktalende studerende?

Eventuelt

Kommende møder:

  • 2/12 kl. 9-11 i Odeon
  • CHD sender Doodle med henblik på 2025-møder