Møde i musikpædagogisk forum 6/5 2024, Kolding Musikskole
Til stede: Christina Holm Dahl, Jette Jochumsen, Bente Gliese, Morten Andersen, Jens Bloch, Annemette Juul Pedersen, Jesper Dyhre Nielsen (referent) Afbud: Anders Senderovitz, Nicolas Koch, Rasmus Grams-Nielsen, Birgitte Momme
Christina Holm Dahl er ny vicerektor for SDMK og erstatter Martin Gade i Syddansk Musikpædagogisk Forum
Evaluering af videndelingdag 4/1 2024
Hvert andet år holder de syddanske musik- og kulturskoler fælles videndelingsdag. Den 4. januar 2024 mødtes 330 deltager i Kolding til en dag med oplæg, debatter og faglige workshops. Arrangementet blev drøftet på baggrund forummets egne oplevelser og indkomne evalueringer fra de øvrige deltagende lærere. Dette resulterede bl.a. i følgende pointer og tanker:
Hvad virkede godt:
- Gode rammer, organisering forplejning, teknik osv.
- God, positiv stemning
- Veltilrettelagte og gode workshops
- Dejligt med livemusik
- Positivt med paneldebat og konkrete cases
- God feedback til workshops med praksisnære ting at tage med hjem
Forslag og idéer til forbedring:
- Gerne mere tid til paneldebat – og til at høste viden fra salen
- Sibelius-workshop er efterspurgt
- Blæser-workshop er efterspurgt
- Faggruppemøder er vigtige at have i programmet.
- Det er i den sammenhæng vigtigt med en god dialog med gruppeledere/tovholdere ift. opgaven og hvad den indebærer. Hvor stort er behovet for facilitering?
- Faggrupperne er en mulighed for at mødes på tværs, styrke relationer, udveksle idéer og inspiration, dele oplevelser og metoder osv.
- Nogle faggrupper kan blive meget store. Er det muligt at holde faggrupperne mindre?
- Forslag om ”musikskolemesse” med stande og præsentationer af materialer (fra både musikskoler og eksterne aktører)
- Der kunne sagtens have været mere livemusik
- En mere festlig start på dagen?
- Pas på med for meget Power Point
Det er vigtigt at have en klar afstemning om teknik og behov ved de enkelte workshops
Forslag om at præsentere de gode konkrete cases. Der er oceaner af viden og erfaring bag hver enkelt lærer
Mindre grupper fungerer ofte bedre end oplæg og debat i plenum - Selv om det konkrete, praksisnære indhold og små grupper vægtes højt, bliver vi også nødt til i fællesskab at italesætte politiske og samfundsmæssige tendenser – herunder vigtigheden af samarbejdet mellem musikskoler og andre aktører, som f.eks. børnehaver og skoler. Alle skal berøres af kunsten og kulturen, og her har alle lærere en rolle
- Klasserumsledelse fyldte igen meget, men det er den nye virkelighed for lærerne. Det er nødvendigt at lære at omfavne den virkelig, og opgaven skal bæres med stolthed – ikke kun musikfagligheden
Tanker og spørgsmål:
- Den bedste oplevelser er ikke at være passiv deltager, men at gøre sig tanker på forhånd og deltage aktivt
- Der er 330 interesser og forventninger. En forventningsafstemning er essentiel
- Er det blevet for stort? – på godt og ondt
- Er dagen for lang? Kunne man korte den af med en time?
Brainstorm – Hvad kunne være det store fælles tema for videndelingsdagen i 2026?
Foruden ovenstående forslag fra evalueringen, bød den efterfølgende samtale om næste udgave af videndelingsdagen bl.a. på følgende pointer:
- DMK Syd mødes til sommer og har efterfølgende et seminar i september, hvor emnet drøftes. Den egentlige planlægning starter herefter
- Planlægningen er en lang proces, der skal starte mindst et år inden afviklingen
- Udviklingen går imod at flere og flere musikskoler bliver til kulturskoler. Det er vigtigt, at også faglærere fra de ikke-musiske fag bliver – og føler sig – repræsenteret.
- Det er ligeledes vigtigt at huske de elektroniske musikere
- Vær ikke bange for at lave en helt ny skabelon
- Det kunne være forfriskende med en heldags- eller femtimers seance om ét emne
Valg til Musikpædagogisk Forum
Det blev drøftet, hvordan det forestående valg til Musikpædagogisk Forum afvikles, og hvordan vi sikrer opbakning til det arbejde der gøres i forummet? Drøftelserne bød bl.a. på følgende betragtninger om forummet og dets arbejde:
- SDMK har brug for at høre, hvad der foregår på musikskolerne. Forummet er essentielt ift. at kunne imødekomme behov og efterspørgsler og forstå eventuelle frustrationer
- Syddansk Musikpædagogisk Forum er derfor en mulighed for at få direkte indflydelse på, hvad der sker på konservatoriet
- Noget kan der handles på umiddelbart, mens andet er underlagt et bureaukratisk lag
- Drøftelser af videndelingsdagen er vigtige, men det må ikke fylde for meget i forummets arbejde
- Medlemmerne repræsenterer hver især et område og en musikskole. Videndelingen kan derfor (for)blive meget lokal
- Vi skal kunne pege på succeserne og hvad vi har fået udrettet for at synliggøre vigtigheden
- Der er væsentligt, at det ikke bliver de samme kulturskoler, der kommer til at deltage. Forummet skal repræsentere hele området – også geografisk
- Der må gerne være mere ”arbejde” for medlemmerne og tydelige forventninger til forberedelse og tanker
- Forummet er unikt ved, at der er mange forskellige led fra økosystemet repræsenteret. Dette giver en sjælden indsigt i hinandens virkeligheder og overvejelser
- Idéen om en praktikbank har stort potentiale ift. at skabe kontakten mellem dimittender og den virkelige verden
- Der laves en infovideo på 2-3 minutter om forummet til at dele budskabet i forbindelse med det kommende valg
Nyt fra SDMK v/ CHD
Christina Holm Dahl orienterede om nyt fra SDMK. Præsentationen og den efterfølgende drøftelse bød bl.a. på følgende:
- Christina Holm Dahl er ny vicerektor pr. 1/1 2024
- Den nye organisering med to studieledere for hhv. Esbjerg og Odense er kommet godt fra start
- SDMK’s bestyrelse er kommet godt igennem de indledende møder. Det er herfra bl.a. bestyrelsens opgave at lægge en strategi og sætte deres præg på konservatoriet. Man kan følge bestyrelsens arbejde på https://www.sdmk.dk/om-sdmk/bestyrelse
- I forbindelse med oprettelsen af bestyrelsen, er aftagerpanelet imidlertid nedlagt, hvilket yderligere understreger vigtigheden af det musikpædagogiske forum
- Pilotprojekter på SDMK:
- Musikersundhed. Alle studerende skal have et 12 ugers forløb på BA1 (første år)
- Udviklingsprojekt om det skabende i musikerskabet
- Pædagogik: Annemette Juul Pedersen står i spidsen for et større arbejde med henblik på at redefinere faget TPPU og skabe naturlig sammenhæng mellem alle pædagogiske fag på konservatoriet. Forummets medlemmer opfordres til at sende input til Annemette om pædagogiske emner og behov, som kan/bør indgå i uddannelserne
- Vækstlagsprojekt med ekstern støtte, som har til formål at afdække fødekæden og underbygge oprettelsen af et ambassadørnetværk.
Jens Bloch orienterede i samme ombæring om MGK’ernes landsdækkende kortlæggelse af elevernes efterfølgende færden.
En efterfølgende samtale om praktik i konservatorieuddannelserne afstedkom bl.a. fortsatte ønsker fra musikskolerne om at arbejde på at styrke den eksterne pædagogiske praktik med henblik på at ruste de studerende yderligere til den aktuelle musikskolevirkelighed. Kulturskolerne stiller sig gerne til rådighed.
DMK kompetenceudviklings efteruddannelse v/ JB
Jens Bloch orienterede om den kommende kompetenceudviklende efteruddannelse med baggrund i ønsket om at nå endnu længere ud i skolerne og dermed potentielt nå alle børn.
Der er tale om et samarbejde mellem alle fem regioner og Københavns professionshøjskole med Søren Friis som tovholder.
Det indledende prøveforløb svarer til et modul af en fuld diplomuddannelse. Prøveforløbet har fem deltagere fra hver region, og når uddannelsen udrulles fuldt ud, vil det forventede årlige deltagertal være 125 (25 fra hver region), indtil der sker en naturlig mætning, hvorefter antallet nedskaleres.
Deltagere inddrager egne konkrete projekter i forløbet, som består af 32 lektioner. Underviserne er fra professionshøjskolens egen stab suppleret med eksterne håndplukkede undervisere.
Tilbuddet har været et stort ønske fra musik- og kulturskoleskolelederne og prøveforløbet realiseres af 15. Juni Fonden, Københavns Professionshøjskole samt DMK sekretariatet.
Næste møde i Syddansk Musikpædagogisk Forum er 23. oktober kl. 9-12 i Middelfart.