Møde i Syddansk Musikpædagogisk Forum
11. oktober 2023 kl. 9-12 på Assens Musikskole
Deltagere: Anders Senderowitz, Jens Bloch, Annemette Juul Pedersen, Jette Jokumsen, Bente Gliese, Jens Bloch, Morten Andersen, Rasmus Grams-Nielsen, Martin Gade, Jesper Dyhre Nielsen (referent) Afbud: Birgitte Momme, Nicolas Kock Gæster: Anders Sprotte, Mads Kjær Jensen
Velkomst og gensidig orientering (MG/JB)
Martin Gade orienterede om nyt fra SDMK, herunder:
- Der er pr. 1/10 ansat studieledere i hhv. Esbjerg og Odense mhp. en ny organisering af SDMK’s uddannelsesvirksomhed. Studielederne afløser de tidligere koordinatorer og faggruppeledere og skal bl.a. varetage samarbejdet mellem underviserne og studieadministrationen. Mens studielederne er tilknyttet samtlige studiestedernes uddannelser, er der på de enkelte uddannelser udpeget fagreferenter, som fungerer som sparringspartnere og bindeled til uddannelsernes underviserteams.
- SDMK står over for at skulle gennemføre en uddannelsesreform i løbet af de kommende år mhp. at gøre uddannelsesporteføljen endnu mere rettet mod virkeligheden som færdiguddannet. Arbejdet med udviklingen er igangsat, men selve implementeringen vil løbe over flere år.
- SDMK’s bestyrelse er omsider på plads.
- Claus Olesen (bestyrelsesleder – eksternt udpeget)
- Klara Bernat (eksternt udpeget)
- Mads Bille (eksternt udpeget)
- Karen Vincent (eksternt udpeget)
- Asmus Hanke Frederiksen (internt udpeget – studenterrepræsentant)
- Anders Mogensen (internt udpeget – underviserrepræsentant)
- Jesper Asp (internt udpeget – TAP-repræsentant)
Annemette Juul Pedersen orienterede om sit igangværende PUV-projekt på SDMK, som handler om faget TPPU (Teoretisk Pædagogik og Psykologi)’s raison d’être. I den forbindelse modtager Annemette gerne input og spørgsmål på anpedersen21@sdmknet.dk.
Jens Bloch orienterede om nyt kompetenceudviklingsinitiativ fra DMK:
- Der er tale om et nationalt praktisk/teoretisk mini-pædagogikum, hvor prisen for deltagelse bliver 10.000,-.
- Udvikles i samarbejde med Københavns Produktionshøjskole
- Kommer til at give 7-10 ects-points
- Prøveforløb fra august 2024
- 25 tilgængelige pladser – 5 deltagere pr. region
- Derefter er det tanken, at den endelige implementerede model skal have op til 250 pladser om året fordelt over flere moduler.
Herudover berettede Jens, at der er ansat ny souschef ansat i Vejen samt en pædagogisk leder i Kolding.
Videndelingsdag 4/1 2024 (JB)
Jens Bloch orienterede om det planlagte program for den kommende videndelingsdag. Herunder:
- Der deltager 300-350 musik-/kulturskoleansatte
- Anders Senderovitz har skrevet fællessang til dagen
- Det overordnede fokus er på de gode eksempler i egen regi og praktiske erfaringer ”fra gulvet”
- Endvidere fokus på samarbejder med daginstitutioner/folkeskoler set fra perspektivet fra hhv. kulturskolelærer, musikskolelærer, kulturskoleleder og skoleleder
- I alt 18 meget forskellige faglige workshops, hvoraf hver deltager kan prioritere to
- Parallelt med lærerworkshops afholdes ledelsesworkshop
- Konservatorieundervisere er ligeledes velkomne
Aftagerundersøgelse (MG)
Martin Gade fremlagde en række pointer fra den senest gennemførte aftagerundersøgelse for det musikpædagogiske arbejdsmarked (2022). Der blev bl.a. fremhævet følgende pointer og konklusioner:
- Aftagerundersøgelserne gennemføres skiftevis med det kunstneriske og det pædagogiske arbejdsmarked
- Spørgeskema sendes til alle (ca. 100) musik og kulturskoler. Svarprocenten er ca. 60, hvilket er forventeligt, selv om det ville være ønskværdigt med større svarprocent
- Rapporten er endnu ikke offentlig, men offentliggøres på SDMK’s hjemmeside
- Aftagerundersøgelsen er en del af konservatoriernes kvalitetssikring
- Lige nu er den særligt værdifuld i forbindelse med udviklingen af SDMK’s uddannelsesstruktur
Den efterfølgende drøftelse afstedkom bl.a. følgende pointer og udsagn:
- Undersøgelsens resultater vurderes positivt
- Det konkluderes, at der overvejende er overensstemmelse mellem arbejdsmarkedets behov og kandidaternes kompetencer
- Kandidaterne vurderes særligt positivt på en række kernekompetencer, mens der er yderligere behov for kompetenceudvikling inden for en række områder, som har ændret sig, herunder:
- Pædagogiske kompetencer i forbindelse med klasserumsledelse samt folkeskole- og førskolesamarbejde
- Tværfagtligt samarbejde og projektarbejde
- Musikskoler efterspørger korte praksisnære kurser. Mens konservatoriernes efteruddannelsestilbud er gode og relevante, er den brændende platform et andet sted. Derfor tages der også egne initiativer på musik- og kulturskolerne.
- Konservatoriernes kandidater klarer sig generelt rigtig godt og går til opgaverne med interesse, nysgerrighed og villighed. Dette er ofte nemmere for de unge frem for de ældre ansatte.
- Der påhviler ledelsesgangene et stort ansvar for at invitere de ældre generationer til at tage del i den nødvendige omstilling. De må ikke distanceres.
- Det er vigtigt at have forståelse af forventningerne til samfundsopgaven kontra egne ambitioner og interesser
- Fællesskabet skal være i fokus, men vi skal ikke gå ned på kvaliteten. Det behøver ikke være enten eller, men barren skal sættes det rette sted. F.eks. skal soloelever også indgå i fællesskabet, mens vi skal huske instrumentalundervisningen!
- Konservatoriet skal huske at fortælle historien om fremtidsudsigter og muligheder. Også i forhold til økonomi og privatliv.
- Dimittendundersøgelsen komplimenterer aftagerundersøgelsen:
- Der er god overensstemmelse mellem uddannelse og den efterfølgende virkelighed
- Der er også stor værdi i et sammensat arbejdsliv
- Vi skal huske at tage det samlede ansvar på os og glæde os over hele spektret – også på et menneskeligt niveau
- Pædagogikken er en faglighed, der ikke skal ses ned på!
- Virtuositet er ikke kun instrumentalt. En virtuos pædagog kan netop skabe kunst hos nybegynderen
- I alle samarbejder forventes det, at musikskolerne kommer med det musikfagligt høje niveau – det er det, vi kan bidrage med, så ikke alle bliver en mellemvare
- Hvad driver de unge? Vi kan bl.a. se på MGK og hvad de unge mennesker udvikler uden voksnes indblanden
- Mange vil spille højt og hurtigt og være den bedste. Dét skal vi huske – men vi skal også kunne undervise børnene. Begge dele er vigtige.
- Selvom vi vil det brede fællesskab, skal vi huske at støtte dem, der gerne vil det elitære
- Musikeren og pædagogen hænger uløseligt sammen. Det ene føder det andet!
- Der er også en opgave i at forberede på et travlt arbejdsliv, som ikke er ensbetydende med stress
- Konservatoriet skal forberede til den oplevede virkelighed
Eventuelt
Det blev bl.a. drøftet, hvordan det musikpædagogiske forum skaber mest værdi. Følgende pointer og spørgsmål blev bl.a. præsenteret:
- Hvordan repræsenterer medlemmerne deres bagland? Det er vigtigt, at udvalgets medlemmer gør baglandet opmærksom på, at her er et sted at stille sine spørgsmål.
- Eksempelvis kan man starte interne pædagogiske møder (eller videndelingsdagen) med at præsentere SDMPF og give en mailadresse, man kan henvende sig til.
- Bør der f.eks. være involvering af studerende i SDMPF?
- Bør man lave en infokampagne: Kender du SDMPF? Her kan du læse referaterne osv osv .
- Vi er en slags NGO!
Ved tidligere møder har tanken om en praktikbank været drøftet. Der blev spurgt til en status på idéen, som også fra SDMK’s side vurderes at have et stort potentiale. Der er imidlertid endnu ikke fundet en model for at implementere initiativet grundet den hidtidige praktikstruktur, men i forbindelse med den kommende uddannelsesreform er det forhåbningen, at praktikbanken kan indtænkes i det kommende arbejde.