25. april 2023

Møde i Syddansk Musikpædagogisk Forum tirsdag den 25. april 2023 kl. 10-13

Deltagere: Jens Bloch Rasmus, Rasmus Grams-Nielsen, Anders Senderovitz, Nicolas Kock, Jette Jokumsen, Annemette Juul Pedersen, Martin Gade, Jesper Dyhre Nielsen
Ikke til stede: Bente Gliese, Morten Andersen, Birgitte Momme

Velkomst og gensidig orientering (MG/JB)

Martin Gade orienterede på vegne af SDMK om følgende:

  • Kommende bestyrelse på SDMK: Bestyrelsen kommer til at bestå af 3 internt valgte repræsentanter (1 studerende, 1 underviser, 1 TAP) samt 4 eksternt udpegede medlemmer, herunder en forperson.
  • Organisationsændring pr. 1/10 betyder, at SDMK overgår fra en model med mange koordinatorer og faggruppeledere til to overordnede studieledere – én i Esbjerg og én i Odense.
  • Den pædagogiske aftagerundersøgelse er endnu ikke færdig, men klasserumsledelse lader til at gå igen mange gange

Jens Bloch orienterede på vegne af musikskolelederne:

  • Klasserumsledelse er fortsat en akilleshæl for medarbejderne, som ofte ikke har kompetencerne på forhånd, men bliver kastet ud i opgaven.
  • Der er nedsat kompetenceudvalg i DMK regi, som arbejder på oprettelsen af et mini-pædagogikum, som kan rulles ud for en stor gruppe medarbejdere – ikke kun en udvalgt skare
  • Klasserumsledelse er fortsat et manglende fokus på alle landets konservatorier

Rapporten ”Grib engagementet” (MG)

Den nyligt udkomne evalueringsrapport ”Grib engagementet” af Kim Boeskov fra RMC indeholder kvalificerede bud på fremtidig organisering   af kunstpædagogisk praksis og samarbejder. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/0_SLKS/Dokumenter/Boern_og_unge/Afrapportering_og_evaluering/Grib_Engagementet_web.pdf

Rapporten er meget omfattende, men man kan evt. læse   sammendraget s. 5-12 eller lytte til interview med forfatteren her: https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-2023-03-28/31:28

Den efterfølgende diskussion afstedkom bl.a. følgende pointer og udsagn:

  • Rapporten stiller spørgsmål ved måden, vi gør tingene på
  • Skal musikskolen være et sted der mere formidler end underviser?
  • Tankerne om kunstpædagogik stiller spørgsmål ved både den overordnede opgave og den konkrete faglighed.
  • Større samarbejde mellem de pædagogiske medarbejdere og de kunstfaglige implicerede er vigtigt for trivslen, men kræver midler
  • Det er et kæmpe problem at kun 4 procent børn bruger musikskolerne
  • I Assens har musikskolen inviteret til fællesdag med folkeskolerne, gymnasier etc.
    • Samme vej, samme segment, men forskelligt målestoksforhold
    • Alle vil gerne samarbejdet
    • Der opleves stor samhørighed mellem de implicerede. Det handler om børn og hvordan, vi klæder dem bedst på til et liv med musik og kunst
  • Det kræver flere penge på et overordnet plan, at alle skal kunne samarbejde
  • Spændende udvikling at kunstens rolle overvejes
  • Der er færre elever fra et hjem med klaver – og ikke nok til at fylde musikskolerne op
    • Før var fokus på talentudvikling, faglighed, samvær osv.
    • Nu ser vi et større fokus på almen dannelse
    • Der skal være plads til begge dele
  • Der er mere og mere arbejde til musikskolerne – det er bare blevet omfordelt
    • Der er arbejde nok til alle lærere – men ikke alle vil passe til arbejdet – eller trives med det
  • Nye generationer har fordele frem for de ældre, som kommer fra “den gamle virkelighed”
  • Hvad er samfundsopgaven inden for musik- og kunstfag? Hvordan kan vi byde ind? Hvordan kan vi ruste os til opgaven?
    • Hvad skal vi løse og hvilke uddannelsessetup er der behov for mhp. at løse det?
  • Kerneopgaven er under forandring, og der er generelt behov for ekstrem forandringsparathed
  • Skal fokus være på kunstpædagogisk talentudvikling?
  • TPPU på konservatoriet handler grundlæggende om “det store hvorfor” – også på et større filosofisk plan
  • Der opleves mere og mere en åbenhed fra musikskolernes ledelser i forhold til at kunne byde ind med ideer om opgaveløsning på alle plan
  • Musikskolerne har ikke længere monopol
    • Nye spillere byder ind (og underbyder)
    • Hvis der kommer for mange revner i krukken, kommer de nye spillere snigende ind
    • Ingen krav til faglighed, børneattest osv.
  • Hvis der skal ske en samfundsændring, skal skal de nuværende politikere tage det alvorligt i forhold til en styrkelse af pædagoguddannelser, læreruddannesle etc.
    • Vi har en forpligtelse til at gøre opmærksom på vigtigheden af, at børn skal udsættes for musik fra en ung alder – og at det er vigtigt at prioritere på lærer og pædagoguddannelserne

Planlægning af videndelingsdag 2024   (JB)

Input til planlægning af videndelingsdag den 4. januar   2024 på Comwell Kolding. Se evt bemærkninger fra referatet fra sidste møde.

Input/idéer:

  • Workshops, debatfora, videndeling
  • Inspiration fra faglige kollegaer
  • Faglige praksisnære relationer – fællesskab
  • Viden omkring samarbejde med børnenes forældre
  • Udgangspunkt i et todelt lærerkollegium
    • Interesserer sig for pædagogik
    • Instrumentallærere, der bare gerne vil lære nogen at spille et instrument
  • Noget de kan bruge konkret i en fart. Kan bruges allerede på mandag
  • Hellere noget vedkommende med nogle af vores egne end ekstern keynote, som ikke rammer
  • Fokus på, hvad der helt konkret sker ude i musikskolerne
  • Alternativ til instrumentfaggrupper?
    • Opdeling mere interessebaseret? Andre kriterier? Sammenspil, iPads i undervisningen eller andet?
  • Oplæg må ikke bare blive ved et oplæg og så videre til det næste. Der skal være mulighed for at arbejde videre med et emne
  • Minispot: 10-12 min om en arbejdsrelateret lidenskab – overraskende opdagelser
    • Gerne resultere i en times workshop med en musikskolekollega
  • Hvad hvis man ikke selv skal vælge? Vi træffer valget for lærerne? Noget udfordrende istedet for noget trygt og rart
  • Fokus på hvorfor – frem for hvordan?
  • Emner:
    • Bevidsthed og opkvalificering ift klasserumsledelse
    • Samarbejde på tværs – det gode samarbejde med både samarbejdspartnere og forældre
  • Der er brug for de gode historier – og eksempler
    • Præsentationer fra konkrete lærere / eksempler
    • Og på det overordnede plan
  • De gode fortællinger fra de bedste samarbejdspartnere? Den gode kompagnonlærer? Eller den gode kommune?
    • Eller de værste historier, som vi lærte af…
  • Vi skal også huske de øvrige kulturskolefag – selv om det er så bredt, at det er virkelig svært
  • Samle de bedste historier fra hele landet
    • Haderslev – også i et langt perspektiv. Rekruttering
  • Både filosofisk og heeeeelt lavpraktisk
  • Et panel sammen på en scene med en moderator, der ser sammengænge
    • Afsæt for diskussioner i mindre grupper
    • Moderator fra kons?
    • Emnet kan sagtens fylde halvdelen af dagen
  • Præsentation af rapporten?
    • Ord på udviklingen (som næppe går over)
    • Er det mere relevant for musikskolelederne? Eller er det også et ønske fra lærerne? Kan det bære?
    • Spændende at høre den udfoldet op et praktisk plan
  • Kan vi vende  programmet på hovedet
    • Starte med panel og eksempler + debat
    • Senere en keynote/debat
    • Opfølgende samtaler
  • Slut af med at spille noget musik sammen?
    • Men…
      • Der er mange mennesker
      • Og også de øvrige fag