Fredag d. 8. april

Møde i Syddansk Musikpædagogisk Forum

Videndelingsdag d. 7. juni

De sidste detaljer vedr. den forestående videndelingsdag blev drøftet.

Praktikbank

Idéen om en praktikbank har tidligere været drøftet i SMF, men er af forskellige årsager udskudt for nu. SDMK arbejder på at implementere længerevarende praktikophold, som kan indskrives i studieordningerne.

I forlængelse med den efterfølgende diskussion om praktik præsenterede Martin Gade projektet ’Den Magiske Musikmaskine’, som er den del af modelforsøget ”Grib engagementet” og et samarbejde mellem Esbjerg-, Varde- og Nordfyns musik-/kulturskoler:

  • Deltagelse i projektet har været et frivilligt tilbud til SDMK-studerende
  • Projektet blev præsenteret på SDMK af musikskolerepræsentanter med henblik på at motivere og rekruttere interesserede studerende

Den efterfølgende diskussionen afstedkom bl.a. følgende udsagn:

  • Samarbejdsprojekter som disse har en positive afledning i forhold til netværksdannelse mellem musikskoler og konservatoriestuderende, og der er bl.a. etableret kontakter mhp. besættelse af vikariater
  • Projekter kan meget godt, men det er vigtigt ikke at glemme virkeligheden eksempelvis i folkeskolen, hvor længerevarende samarbejder er vigtige
  • For de deltagende musikskolelærere er det vigtigt at lysten er drivkraft. Der kan derfor med fordel arbejdes med et katalog over de lærere, som har engagementet til at deltage fra musikskolernes side.
    Grundet antallet af potentielle konservatoriedeltagere kan alle interesserede musikskolelærere dog ikke garanteres en praktikant
  • Coaching, sparring og evaluering er essentielt, og der skal afsættes tid og ressourcer til dette fra alle parter i samarbejdsprojekter
  • Hvordan definerer vi en længerevarende praktikforløb og hvordan skal de designes?
    • Faste ugedage eller hele uger?
    • Skal konservatoriestuderende varetage undervisningen, eller er det tilstrækkeligt med observationspraktik?
    • Ved længerevarende projekter, skal institutionernes årshjul synkroniseres
  • SDMK har mange forskellige uddannelser med hvert deres behov. Der kan ikke laves one size fits all-løsninger
  • Undervisningspraktik skal præsenteres for de studerende, når de er mest motiverede for at undervise. Dette er sjældent tilfældet tidligt i uddannelsen – særligt når det gælder holdundervisning
  • At undervise for tidligt uden forudsætninger kan dræbe lysten. Det er vigtigt at opleve succeser, hvor tingene fungerer, og at praktikforløb ikke udsætter studerende for opgaver de endnu ikke har forudsætningerne for at lykkes med
  • Konservatoriets kaninundervisning er et godt supplement til ekstern praktik
  • Den pædagogiske opgave bliver en del af langt de fleste konservatorieuddannedes virke. Vigtigheden af at hovedfagslærerne anerkender det pædagogiske felt må igen understreges
  • Kan der arbejdes med en model for at tilbyde fagrelevant praktik for ledige konservatorieuddannede?

Efteruddannelse/teoretisk pædagogikum

SDU har søsat et teoretisk pædagogikum som efteruddannelseskursus – i første omgang som pilotprojekt. Der er tale om en slags crash kursus for nyuddannede undervisere med baggrund i den stigende grad af kompleksitet i undervisningsopgaven – og en markant anden virkelighed end for 20 år siden.

Kurset tager udgangspunkt i aktionslæring, hvor den teoretiske viden understøtter praksis fra musikskolen. Der er tale om noget andet end det typiske pædagogikum, hvor kursisterne udelukkende har en akademisk baggrund.

SDMK samarbejder med SDU i pilotprojektet med Birgitte Momme som underviser.

Den efterfølgende diskussionen afstedkom bl.a. følgende udsagn:

  • Der mangler efteruddannelsestilbud rettet mod varetagelse af f.eks. klasserumsledelse, som ikke blot baserer sig på det teoretiske
  • Man kunne også forestille sig pædagogikum som overbygning til konservatoriet

Netværk for musikpædagogisk forskning

Birgitte Momme orienterede om det nyligt oprettede institutionsnetværk Dansk netværk for musikpædagogisk forskning – DNMpFU, bestående af danske institutioner, som har til opgave at bedrive eller som bedriver musikpædagogisk forskning og/eller forskningsbaseret udviklingsarbejde som en del af deres virksomhed. Birgitte er medlem af netværkets koordinationsudvalg.

  • Møder 2-4 gange om året
  • Alle konservatorier deltager sammen med læreruddannelser, universitetsuddannelser, DPU osv.

Orientering om SDMK’s MPU-uddannelse

Kirsten Nielsen orienterede om SDMK’s pædagogiske uddannelse ”Musiker og Musikpædagogisk Udvikler” (MPU).